Lunchwebinar "Verplichte elektronische facturatie voor artsen"
Klaar voor eFact, eAttest en e-invoicing?
De regelgeving rond facturatie in de zorgsector verandert ingrijpend. Zowel zorgverstrekking als ondernemerschap in de medische praktijk krijgen te maken met nieuwe verplichtingen inzake elektronische facturatie.
Daarom organiseert het Vlaams Artsensyndicaat, samen met haar partner accountancykantoor Vandelanotte, een praktische lunchwebinar waarin we beide belangrijke wijzigingen helder toelichten:
Vanaf 1 september 2025
Verplichte elektronische facturatie voor ambulante medische verstrekkingen aan verzekeringsinstellingen
De federale overheid verplicht artsen om vanaf 01.09.2025 elektronisch te factureren aan de mutualiteiten, zowel binnen het systeem van derdebetaler (via eFact) als bij rechtstreekse betaling door de patiënt (via eAttest). In dit luik leggen we uit:
- Wat deze verplichting precies inhoudt
- Wat het onderscheid is tussen eAttest en eFact
- Wat de gevolgen zijn voor het gebruik van de transparantiecodes
Toegelicht door Dr. Christophe Spaas, voorzitter Vlaams Artsensyndicaat, afdeling Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant
Vanaf 1 januari 2026
Verplichte e-invoicing voor btw-plichtige artsen bij B2B-transacties
Vanaf 2026 wordt e-invoicing verplicht voor alle btw-plichtige ondernemingen bij transacties met andere ondernemingen (B2B). Dit geldt ook voor artsen die bepaalde activiteiten btw-plichtig organiseren (zoals esthetische ingrepen, consultaties voor bedrijven...).
U komt te weten:
- Of deze verplichting op uw praktijk van toepassing is
- Hoe u zich hierop voorbereidt
- Welke tools of software u nodig hebt
Toegelicht door Dhr. Bert Vandorpe, Expert btw en e-invoicing, Vandelanotte
Programma
Het programma van donderdagmiddag ziet er als volgt uit:
12.30u | Verplichte elektronische facturatie aan verzekeringsinstellingen – Vlaams Artsensyndicaat |
12.45u | Verplichte e-invoicing bij B2B-transacties door btw-plichtige artsen – Vandelanotte |
Gratis voor leden.
Niet-leden kunnen voor € 25 (excl. btw) aan deze infosessie deelnemen, te storten op rekeningnummer IBAN BE24 0015 2221 5138 (BIC GEBABEBB) met vermelding van mijn naam en "Lunchwebinar 22.05.2025".